Fakturowanie24.pl

Błąd w kosztach uzyskania przychodu – jak go naprawić?

Problemy przedsiębiorców z tym co można, a czego nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu zdarzają się nie od dziś. W niektórych tego typu sytuacjach łatwo o błąd, ale są sposoby, aby w porę je naprawić i uniknąć przykrych konsekwencji karnoskarbowych.

Możliwość „wrzucenia” wydatki w koszty uzyskania przychodu to dla przedsiębiorców bardzo korzystne rozwiązanie, z którego skwapliwie korzystają. Z tego powodu, a także z racji mało precyzyjnie sformułowanych przepisów (koszt to wydatek poniesiony na rzecz uzyskania przychodu lub zachowania, zabezpieczenia jego źródła), często dochodzi do mniej lub bardziej świadomych nadużyć. Co można zrobić, gdy w koszty firmy zdarzy się wrzucić niewłaściwy wydatek?

Wszystko zależy od tego, czy wydatek został poniesiony w roku podatkowym, za który przedsiębiorca już złożył zeznanie roczne. Jeśli nie, wystarczy usunąć wydatek z ksiąg podatkowych i zapłacić zalegający podatek wraz z odsetkami.

Trochę bardziej skomplikowana jest sytuacja, gdy chodzi o podatek z minionego roku podatkowego. Wtedy oprócz działań wymienionych w pierwszym przypadku, należy wykonać korektę zeznania rocznego, w którym było poniesiony błędnie rozliczony koszt. Korekty dokonuje się na tym samym formularzu, na którym składa się zeznanie roczne, ale dodatkowo trzeba dołączyć wyjaśnienie o przyczynie korekty, przykładowo można tu wymienić niewiedzę, wprowadzenie w błąd przez osoby trzecie itd.

Powyższe działania można sobie odpuścić tylko wtedy, gdy o tego typu pomyłce przedsiębiorca przypomni sobie po 5 lub więcej latach od końca roku podatkowego, w którym błędnie zaksięgowano koszt.

Pin It

Dodaj komentarz